آشنایی با ورزش ایروبیک و مزایای شگفت‌انگیز آن

ایروبیک» جزو فعالیت هوازی  با شدت تمرین بالا و مدت تمرين ٤٥دقيقه تا ١ساعت است. از نظر پزشکی، این ورزش سیستم قلب، عروق، تنفس را تعلیم می‌دهد و با سرعت و بازدهی بالا اکسیژن را می‌گیرد و به قسمتهای مختلف بدن می‌رساند تنفس یکنواخت از دهان و بینی توأم انجام می‌شود و باعث تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن، کنترل قند خون، کنترل فشار خون و کم کردن چربي اضافی بدن خواهد شد البته بدن بعد از ٣٠دقیقه ی دوم وارد خط چربی سوزی میشود.

برای اطلاع بیشتر از این ورزش مفرح کانون خبر ایران با کارشناش این رشته خانم معصومه منصوری به گفت و گو نشست وی اظهار داشت:

ایروبیک وسیله‌ای مؤثر برای جلوگیری از افسردگی، بی‌حوصلگياست، چون باعث ترشح هورمون اندروفین در بدن می‌شود و باعث ایجاد نشاط، تمرکز ذهن ،نظم و بالا رفتن خلاقیت فکری می‌شود که مهمترین اهداف این ورزش شامل
افزایش سطح هوازی بدن، افزایش و پیشرفت استقامت بدن،افزایش کارایی دستگاه گردش خون،افزایش ضربان قلب، کاهش درصد چربی، پیشگیری از امراض قلبی- عروقی، پیشگیری از افسردگی و بی خوابی، افزایش تمرکز و هماهنگی عصبی عضلانی، ایجاد تناسب اندام و همچنین افزایش سلامت فکر، روح، جسم، نشاط و شادابی است. تمرینات ایروبیک در ارتقاء سیستم گردش خون مشود. در هفته ۳ تا ۴ بار و هر جلسه حدود ۳۰-۶۰ دقیقه به تمرینات ایروبیک بپردازید.

وی خاطر نشان کرد: از نظر پزشکی این ورزش بهترین راه برای جلوگیری از پوکی استخوان است و در افزایش توان و استقامت عضلات مؤثر است و نیز نقش مهمی در ایجاد اعتماد به نفس و رضایتمندی از جسم دارد و باعث کاهش خطر پوکی استخوان و بهبود هماهنگی بدن می‌شود. و نیز بهتر است قبل از شروع ورزش با مشورت پزشک معالج و انجام آزمایش تراکم استخوان و یک نوار قلبی، این ورزش را آغاز کنند.همچنین توصیه می‌شود انجام تمرینات ورزشی با برنامه‌ی تغذیه‌ای مناسب همراه باشد، داشتن خواب بهتر، استخوان‌های محکم‌تر، سیستم هاضمه قوی‌تر، افزایش سطح انرژی بدن، قوی‌تر شدن عملکرد قلب و ریه‌ها، گردش بهتر خون در بدن و چندین مزیت دیگر همگی حاکی از تأثیرات مثبت اجراء تمرینات ایروبیک می‌باشد

این کارشناس بااشاره به اینکه هر سنی برای شروع ایروبیک مناسب است، به شرطی که صحیح انجام شود افزود: این ورزش برای سنین مختلف از خردسالان تا بزرگسالان مفید است و به دلیل حالت ریتمیکی که دارد تاثیر زیادی در روح و روان افراد دارد
منصوری افزود: اگر شما اضافه وزن دارید و یا سابقه مصدومیتهای طولانی، یا در حال حاضر از مشکلاتی در نواحی پا، مچ پا، زانو، مفصل ران یا کمر دارید  با مشورت دكترميتوانند  ورزش ايروبيك رو انجام دهند این ورزش به بهبود وضعیت جسمانی شما و پیش گیری از مصدومیتها کمک شایانی میکند. البته همه شیوه هایی که ممکن است در رابطه با ایروبیک از سوی سایرین مشاهده کنید مناسب و اصولی نیست. شما می بایست شیوه صحیح و درست را از مربیان ایروبیک یا فیزیولوژیستها بیاموزید.

منصوری کارشناس با اشاره به اینکه اگر هدف از این ورزش از دست دادن چربی و کاهش وزن اضافی بدن باشد و در شرایط مساعدی هم باشید و میتوانید مدت بیشتری هم ورزش کنید افزود، شش یا هفت نوبت در هفته که تقریبا” معادل روزی یکمرتبه است، میتواند تاثیر بالقوه ای روی اندام شما داشته باشد و شما را به وزن مطلوبتان برساند. در مجموع آنچه در انجام این تمرینات حائز اهمیت است افزایش مدت زمان انجام حرکات، استمرار و تکرار، و بالا بردن میزان دشواری تمرینات میباشد. مخصوصا”اگر وزن اضافی دارید، سالخورده ايد، این تمرینات برایتان بسیار مفید خواهد بود و اگر هنوز هم شک دارید از به آرامی مراحل ساده و سبک ایروبیک شروع کنید و از این ورزش لذت ببرید. هدف باید رسیدن به یک تعادل و بالانس جسمانی، و بالا بردن درصد سلامتی و داشتن روحیه خوب است، باید به خاطر داشته باشید که تنها راه تاثیر گذار و موثر در این ورزش تمركز است

خبرنگار: فریبا اکبری

انتشار خبرها در جوامع مجازی



One thought on “آشنایی با ورزش ایروبیک و مزایای شگفت‌انگیز آن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *